Pages

Sunday, March 27

Rational Disebalik Kegelapan Earth Hour

Earth Hour by WWF

Earth Hour is organized by WWF. With almost 5 million supporters and a global network in over 100 countries/territories, it’s one of the world's largest and most respected independent conservation organizations. WWF’s mission is to stop the degradation of the Earth's natural environment and build a future where people live in harmony with nature.
sosialah

Tahun lepas, tidak dinafikan yang kami seisi keluarga memberi sokongan yang agak penuh pada usaha 60 minit berada dalam kegelapan, boleh rujuk posting ini, demm... ku siap tulis bangga lagi dengan langkah yang telah kami ambil pada masa itu... almaklum, jahil dan mengikut sahaja...

Jadi tahun ini, tidak, kami stay dalam terang..

Kenapa?

Mungkin ku ada terpengaruh dengan tulisan tulisan dan artikel yang telah ku baca dari laman sesawang tentang baik buruk menyertai Eart Hour dan subject yang menjadi titik tolak atau major issue dalam perbincangan adalah "apa yang lampu dapat lakukan dan apa pertaliannya dengan masalah global environment selama ini..."

Persoalannya,

- Adakah lampu menyumbang kepada penipisan ruang ozon yang selama ini menjadi lapisan penapis terpenting bumi?
- Adakah lampu menyebabkan bumi menjadi panas?
- Adakah lampu menyumbang pada penambahan karbon dioksida atau pelbagai lagi gas gas beracun yang merosakkan bumi?
- Adakah lampu menyumbang pada radiasi...??

Hampir semua soalan diatas berjawapan tidak.. Jadi, mengapa kita perlu bergelap??

Menjimatkan tenaga? menjimatkan Bil bulanan? Itu semua lagilah tidak rational. Berapa sangat bil yang mampu dijimatkan dengan bergelap selama 60 minit. Sumber bekalan tenaga elektrik juga tidak terjejas. Tenaga Nasional takdenya nak tutup turbin empangan, atau tutup generator tenaga, atau matikan api charcoal di logi Putrajaya kerana tahu, penggunaan elektrik akan berada pada kadar minimum pada 60 minit Earth Hour.

Isu utama Earth Hour sekarang ini adalah,

BERLAKUNYA PENCEMARAN MAKSIMUM KERANA PENGGUNAAN LILIN, LAMPU MINYAK DAN PELBAGAI SUMBER API YANG MENGELUARKAN PELBAGAI JENIS GAS BERACUN.

Inilah masalah yang orang kita tidak sedar. Kita menyumbang lebih banyak pencemaran semasa kita mengambil bahagian dalam Earth Hour.

Sebab itu, ku lebih rela buka lampu selama 60 minit dari menjadi orang orang yang membuta tuli mengikut menyumbangkan kepada pencemaran yang lebih teruk..

Fikir fikirkanlah...