Pages

Tuesday, July 13

Setelah Sebulan

Pesta besar sudah habis, masing masing kembali kepada kehidupan normal dengan ada sesetengah yang kembali ke kehidupan mereka yang membosankan. Mungkin ada yang berkata begitu tetapi ianya tidak sepatutnya menjadi alasan dan rungutan kepada mereka yang merasanya. Ambillah pesanan dari bijak pandai sebagai pedoman, "Jika tiada usaha, tiadalah kejayaannya...". Jadi, sila berusaha.

Bola Sepak Piala Dunia sudah melabuhkan tirai dengan kemenangan Sepanyol dan kejutan kejutan yang sesetengah kita tidak jangkakan. Bukan sahaja keputusan perlawanan sahaja yang punya kejutan, tetapi keputusan ramalan sotong pun ada yang ambil kira sebagai modal pertaruhan. Kita tidak sepatutnya mempercayaai perkara ini memadangkan ia boleh menyebabkan "Syirik"

Syirik yaitu menyamakan selain Allah dengan Allah dalam Rububiyyah dan Uluhiyyah Allah Subhanahu wa Ta'ala.

Ku salin dari sini

Jadi, sila jauhkan diri dari perbuatan perbuatan syirik...



Selama sebulan ini, ramai yang mungkin seperti yang kita baca tentang, "datang lewat ke pejabat", "Cuti sakit yang meningkat" dan sebagainya. Perkara ini tidak berlaku dipejabatku oleh kerana beberapa faktor sebagai contoh "shift flexibility". Jadi, jika mereka merasakan yang meraka tidak mampu bangun awal untuk shift pagi, hanya telephone pejabat dan katakan mahu masuk shift tengahari dan mereka boleh sambung tidur dalam 2 3 jam lagi... wow!! hebatkan...!! tetapi ia hanya layak pada hanya jawatan tertentu sahaja...!!

Selain itu, hampir sebulan ini jugalah, kami tidak bercakap tentang perkara lain selain bola sepak. Dan hampir sebulan juga kami telah sisihkan cerita cerita tentang masalah nasional hingga antarabangsa, dari masalah negara hingga ke kekejaman Israel yang semakin bermaharajalela. Yang, mungkin perbincangan ini akan bermula sedikit demi sedikit selepas bola sepak piala dunia kami lupakan.

Alhamdulillah, majlis perkahwinan adik perempuan ku juga berlangsung meriah, lebih meriah dari yang dijangkakan [ku masih belum memasukkan entry tentang ini lagi]. Seperti kebiasaan, setiap majlis perkahwinan, pasti akan berlaku permasalah luar jangka dan kami berjaya mengatasinya dengan jaya. Terima kasih kepada yang membantu termasuklah kenalan dan paling utama kepada saudara mara. Tahniah kepada adik perempuan ku semoga mereka berkekalan hingga akhir hayat.

Beberapa minggu lagi, Ramadhan bakal tiba, tetapi Iklan jualan murah ramadhan dan hari raya sudah tiba. Mereka memang hebat, pandai memanipulasikan peluang yang ada. Ramai juga yang sedang sibuk mengganti puasa. Bagi yang sudah habis ganti, alhamdulillah, dan yang masih atau belum bermula, tekad dan kuatkan semangat. Memang ku akui, sukar untuk berpuasa diluar bulan puasa. Dan ku, merenung jauh tentang ramadhan ku kali ini...!!

dan ku terus teringat tentang lagu Harapan Ramadhan nyanyian Raihan fet. Man Bai, Rem dan Ajai...

dan ku terus sebak...

2 comments:

  1. Sebak mengenangkan bagaimana saya menyambut ramadhan untuk tahun ini...!!

    ReplyDelete

You may leave your wise comments here... Thanks