Pages

Friday, May 14

Website

A website (also spelled Web site; officially styled website by the AP Stylebook) is a collection of related web pages, images, videos or other digital assets that are addressed relative to a common Uniform Resource Locator (URL), often consisting of only the domain name, or the IP address, and the root path ('/') in an Internet Protocol-based network. A web site is hosted on at least one web server, accessible via a network such as the Internet or a private local area network.
source

Ku tiada translate untuk ini tapi mungkin anda boleh carikannya di mana mana buku atau mungkin website itu boleh disebut sebagai;

"Sebuah laman informasi yang boleh diakses melalui jaringan internet serata dunia. Komponen utama website terdiri dari pada text, gambar serta animasi dan suara."
Website adalah medium yang sangat berguna dalam menyampaikan maklumat memandangkan ia mampu diakses dari serata pelusuk dunia selagi mereka punya penyambungan internet. Umumnya mengetahui tentang kepentingan internet pada individu maupun organisasi khususnya perniagaan yang mana website mampu memberikan sedikit anjakkan paradigma pada status mereka sebagai sebuah organisasi.

Apakah kepentingan pengunaan website keatas individu atau organisasi?

  1. Untuk tujuan pemasaran produk secara global atau pemasaran seluruh dunia.
  2. Untuk tujuan descripsi dan penerangan tentang product yang dipasarkan.
  3. [pelanggan akan mendapat maklumat dengan mudah tanpa perlu melakukan cara yang oldschool1].
  4. Untuk tujuan kemaskini maklumat pelanggan mahupun maklumat tempahan dan produk.
  5. Untuk tujuan perhubungan antara individu/organisasi dengan pelanggan. Ruangan chatting ataupun community site selalunya menjadi pilihan.
  6. Untuk tujuan kemudahan pembelian dan urusniaga pelanggan. Bagus jika jarak antara individu/organisasi dalam lingkungan yang jauh.
  7. Untuk tujuan mewujudkan tahap alert2 tinggi pelanggan pada produk terbaru yang dipasarkan.
  8. Untuk menjadikan "kedai" ataupun perniagaan anda berjalan atau dibuka 24 jam sehari tanpa henti.
  9. Untuk mendapatkan maklumbalas daripada pelanggan. Maklumbalas termasuklah tahap kepuasan penggunaan mahupun komen negatif yang mampu memperbaiki tahap qualiti produk.
  10. Untuk meningkatkan kredibiliti dan qualiti perkhidmatan anda kepada pelanggan melalui maklumbalas yang anda terima.
  11. Untuk memberitahu kepada seluruh dunia yang perniagaan anda adalah "up-to-date".
Ada banyak lagi dan apa yang anda terfikirkan itu tidak salah kerana yang anda fikirkan itu sebenarnya mungkin anda sudah rancangan atau memang sedang mengaplikasinya sekarang...!!

Jadi, sampai sini dulu, kita sambung pelajaran pada hari dan masa yang berlainan.



1 surat yang memakan masa berhari hari
2 alert; apa bahasa melayu yang sesuai?




No comments:

Post a Comment

You may leave your wise comments here... Thanks