Pages

Sunday, July 17

Korean Drama [Historic] - 60 Episodes of "Dong Yi"



Ku baru siap habis tonton 60 episod untuk drama ini. Ia tidaklah sehebat graphic hollywood mahupun se'mudah drama melayu, tetapi ia punya penceritaan yang boleh buat ku tak tidur malam kerana ketagih untuk menyambung tontonan. Kesan yang hebat ini memungkinkan drama ini memenangi anugerah drama Korea terbaik 2010

disamping memenangi anugerah utama kategori pelakon. Boleh baca sini.

Set during the reign of King Sukjong in the Joseon dynasty, the story focuses on Dong Yi, a water maid who gains the trust of Queen Inhyeon and later the favour of the king when he is moved by her prayers for the health of the Queen during the court disputes caused by Jang Hee Bin. Dong Yi becomes a concubine with the rank of sook-bin and bears a son who will later become the 21st king of Joseon, Yeongjo.

Cerita sedikit.

Ceritanya berkisar tentang pada zaman pemerintahan Raja Sukjong yang Raja ke-19 Dinasti Joseon - tahun 1683-1724. Cerita ini juga lebih memfokuskkan tentang kehidupan Choi Dong Yi yang dari golongan rendah [lowborns] sehingga menjadi Royal Noble dan melahirkan seorang anak lelaki yang kemudiannya menjadi raja Joseon yang ke-21.

Cerita ini bermula apabila Dong Yi kehilangan ayahnya (Choi Hyo Won) dan abangnya (Choi Dong Ju) setelah diperangkap atas kesalahan yang tidak pernah mereka lakukan. Ayahnya adalah ketua organisasi bagi golongan rendah yang bertindak melindung dan mencari keadilan dari salah laku golongan atasan [bangsawan].

Dong Yi mendapat petunjuk tentang penglibatan orang bangsawan atas kematian ayahnya dan beberapa pembesar istana. Petunjuk itu datang dari seorang Court Lady yang dia pernah jumpa ketika melarikan diri dari buruan Chief Suh [ketua polis yang tegas]. Untuk itu, DOng yi mengambil keputusan untuk tinggal didalam istana, dalam Biro Muzik sebagai hamba.

Dong Yi mempunyai sifat rajin, pintar, berani, ingin tahu, kadang-kadang degil tetapi sentiasa cuba yang terbaik untuk membantu lain. Dari situ, Dong Yi bertemu dengan Raja Sukjong semasa menyiasat tentang plot membuang Lady Jang [Court Lady] dari istana. Masa mereka berjumpa ni memang kelakar kerana Dong Yi tidak mengetahui, lelaki yang mengaku sebagai pegawai penyiasat yang dia jumpa itu adalah Raja Joseon ke-19.

Kemudian banyak lagi plot menarik yang bakal buat penonton melekat ingin menyambung episod demi episod. Dari Lady Investigator, Dong Yi dinaikkan taraf jawatan satu demi satu oleh Raja SukJong bukan kerana Raja jatuh cinta pada DOng Yi, tetapi kerana sifat-sifat Dong Yi yang disebut diatas.

Cukup aa tu, ku memang berpuas hati dengan drama ini, 60 jam masa tidur yang dihabiskan rasa tidak sia-sia [walau hakikatnya, macam sia-sia buang masa]. Tonton aa kalau nak tau perasaan sebenar.

Itu belum dengan lagu soundtrack nya lagi, buat ku rindu untuk tonton semula. Mungkin sebab rindu juga, kawan kawan ku yang lain dah masuk 2nd round tonton drama ini tanpa jemu.

Trailer ambil dari youtube


Mana nak tonton, boleh stream [cari sendiri, mysoju pun boleh korang cuba], download atau datang jumpa ku dan sediakan sekurang-kurangnya 42GB storage harddisk untuk episod lengkap.

Sekian.

Credit pada Jamil [introducer] dan Quek [copy kan untuk ku]