Pages

Friday, July 8

Bersih 2.0 - Takde Cara Lainkah Untuk Mereka Menyampaikan Propaganda Dengan Tidak Menyusahkan Orang Ramai

The rally's original plan was to have protestors gather at the KL Sogo shopping center, Kuala Lumpur City Hall building, and the Kampung Baru Mosque at 14:00 MST before marching to the Istana Negara to deliver a memorandum to the Yang di-Pertuan Agong.
sos halal

Maaf, ku tak jumpa pula ayat paling sesuai dalam Bahasa Melayu untuk di"quote" berkenaan plan yang diatur oleh gang bersih sempena perhimpunan yang bakal mereka lakukan esok di..

Secara asasnya, perhimpunan ini dilakukan demi untuk berarak dari satu check point dengan membawa memoradum 8 Perkara Tuntutan Bersih untuk diserahkan kepada Yang di-Pertuan Agong.

Ku ada terbaca beberapa hari lepas, wakil penganjur perhimpunan sudah berjumpa dengan Yang di-Pertuan Agong untuk mendapat pekenan meneruskan perhimpunan ini. Apa yang menghairankan,

Mengapa mahu meneruskan perhimpunan sedang anda [Ambiga Sreenevasan] sudah bersua muka dengan Yang di-Pertuan Agong..?? Dan anda dengan suka hati boleh menyerahkan memorandum tersebut tanpa perlu menghimpunkan pak turut bebal yang bakal mencetuskan huru hara sekitar bandaraya..

Bukankah itu tujuan sebenar perhimpunan Bersih ni hendak dijalankan..??

Ku jadi keliru bila memikirkan perkara ini. Dan mungkin juga Ambiga and Co. ada muslihat lain [tersirat] yang mereka ingin capai disebalik menganjurkan perhimpunan ini?

Jawapan ku: Mungkin ada.

Ku mulanya malas nak taip tentang ini, tapi bila ku dah terkena tempias sikit-sikit, rasa tidak kepuasan hati ku pun membuak. Tulisan ini bukan bermakna ku menyokong kerajaan mahupun pakatan sayap kiri. Ini adalah pandangan peribadi yang tercetus dari pemikiran intelektual ku yang sangat berisi [cheewahh]..

Kerana bersih 2.0,
- Polis terpaksa menutup jalan. Dan jalan yang ditutup itu pula bersambung dengan jalan yang ku gunakan untuk balik ke rumah dari mana-mana destinasi. Ya, hanya itu sahaja jalan yang ada untuk balik dan bila jalan sesak, perjalanan 5 min menjadi 1 jam.. demm..!! Bazir minyak kereta dan masa perjalanan ku.

- Wife ku jadi mangsa cyber trooper diorang. Account mail dan facebook wife ku diorang hijacked dan mereka gunakan account tu sebagai pengasas site dan group yang menyokong kuat Bersih. Nasib wife ku pun boleh di'consider sebagai cyber army. Dapatlah juga dia hijacked semula mail dan facebook account kepunyaan sendiri dan bertindak menutup semua site yang dibuka dengan menggunakan namanya. confirm, mereka [Bersih dan Pakatan Rakyat] akan gunakan perkara macam ini [tutup site] untuk menghentam kerajaan.

- Macam-macam lagi hal timbul [antaranya keluhan peniaga yang berada dalam radius perjalanan perarakan] yang korang boleh baca dari e-paper, blog, forum atau tonton dari saluran berita tempatan [antarabangsa tidak tahu ada atau tidak sebab ku memang banned 'Astro' dah lama]

Berbaloikah perhimpunan ini bila ia memberi banyak kesan buruk pada masyarakat..??

Jawapan ku: Tidak

Dan takde cara lainkah untuk mereka menyampaikan propaganda dengan tidak menyusahkan orang ramai...!!??

//Kasihan pada masyarakat kita yang raminya jadi Pak Turut tanpa menyedari perkara tersirat yang bakal memakan diri...