Pages

Sunday, August 28

Langkah Keselamatan Tambahan Sebelum Meninggalkan Rumah

Ini adalah antara yang ku praktikkan sebelum meninggalkan rumah untuk pulang beraya nanti. Image yang ku sertakan ini diambil ketika kami bercuti dan meninggalkan rumah selama seminggu pada awal Ramadhan lepas.

Mungkin anda pembaca boleh cuba mempraktikan apa yang ku lakukan ini, sekadar penambahan keselamatan selain grille dan mangga kunci.

Untuk sliding door, ku masukkan satu benda keras demi menghalang ia dibuka. Seperti sedia maklum, untuk membuka sliding door, tuil perlu disungkit kebawah dan jika ia ditahan, InsyaAllah, percubaan untuk membukanya akan sedikit gagal..


Lekatkan dengan muskin tape untuk pastikan benda itu tidak jatuh

Untuk bahagian tingkap pula, jika rumah anda punya jenis yang sama begini, ku ikatkan kedua dua pengunci agar ia sukar untuk kuis digerakkan dari luar.


Buatkan pada seluruh tinggap yang ada.

Untuk bahagian pintu dapur, sendalkan sahaja benda berat ke pintu, ku guna mesin basuh yang seperti dalam gambar.


Front loaded tu berat beb..

Untuk pintu depan [pintu untuk keluar rumah], tawakkan sahaja dengan harapan jika ada percubaan masuk, jiran kita tolong ambil tindakan seperti contoh memanggil security ataupun menjerit saja "hoi"...

Ku tidak memberi jaminan jika ada yang sudah mencuba tapi masih tidak berkesan, tetapi sekurang-kurangnya, ini bakal melengahkan langkah masuk orang tidak berkenaan..

Selamat menyambut aidilfitri.
Selamat memandu, ingat orang tersayang.