Pages

Tuesday, August 2

Ikan Masin, Skirt Pendek dan Lidah Lembu.

Terlebih dahulu ingin ku mengucapkan selamat menyambut Ramadhan dan selamat berpuasa kepada semua muslimin dan muslimat yang beragama islam yang berkesempatan baru atau yang sudah acap kali membaca nota di blog ku ini.

Melihat pada tajuk diatas, anda pembaca dapat tangkap apa yang ingin ku ceritakan pada posting kali ini.

Teeett.. betul..

Tiada salah pun tanggapan atau apa yang anda semua fikir apabila sekilas membaca tajuk posting ku kali ini.

Ketiga-tiga perkara diatas tidak ada langsung pertalian antara satu sama lain tetapi ianya ada pada satu Ramadhan ku kali ini. Ia berkait rapat dengan hidangan Ramadhan.

Jadi apa lauk sahur anda semua untuk sahur hari pertama berpuasa. Lauk kami simple, ikan masin. Itu adalah menu utama kami yang dimakan sedap dengan nasi putih dan sambal tumis ikan bilis. Dihidangkan sekali dengan air milo panas se jar. bau ikan masin dan milo bercampur mencipta aroma yang menyelerakan untuk badan bersedia menerima makanan pertama jam 5:15 am selepas kali terakhir berbuat demikian 11 bulan lepas.

Skirt pendek pula adalah hidangan tengahari ku yang sebenarnya memang tidak terasa kelaparan. Cuma skirt pendek ini memang sedikit mengganggu tidak pada nafsu makan tetapi pada nafsu pancaindera penglihatan. Lagi ingin dielakkan, lagi dia datang. Datang sahaja tak mengapa, tapi jika sudah tertonggek didepan mata, syukurkan sahaja. Kira ada juga hasil berjalan-jalan ke Pasific Alor Setar tengahari tu.

Mereka masih kurang awareness tentang perkara ini. Hendak salahkan mereka pun, ini negara demokrasi, negara bebas. Jika ditegur mereka riot pula. Tapi kalau skirt paras lutut mungkin kurang kesannya, hidangan tengahari ku pada Ramadhan pertama adalah skirt pendek paras kangkang...!!

Dan hidangan yang terakhir adalah untuk hidangan berbuka puasa. Lidah lembu. Ini pertama kali lidah lembu mencecah ke lidah ku dan seterusnya kedalam tekak dan perut ku. Keluarga disini sudah terbiasa dengan hidangan ini, Lidah lembu masak merah. Ia boleh dilihat dari cara mereka mengunyah dengan sungguh amat menyelerakan sedang ku, hanya dapat pergi 4 hirisan kecil sahaja. Itu pun setiap kali satu hiris yang masuk ke mulut, kepala otak terbayang muka lembu tapak expo mardi sedang tersenyum sinis sambil menjelir lidah tanda memperli ku. Nasib baik ada sup tulang, itulah yang ku baham untuk mengisi kekosongan perut untuk hari pertama berpuasa tahun ini.

Terima Kasih.
Selamat menjalani ibadah puasa