Pages

Thursday, June 17

SA2010 - Matchday 1

Berapa game yang korang berjaya tonton sepanjang perlawanan pertama SA2010. Ada 16 kesemuanya dari 8 kumpulan. Ku berjaya juga menonton perlawanan team yang besar atau orang melayu kata "favourite". France, Argentina, England, Germany, Netherland, Brazil dan Spain. Tiadalah banyak sangat perlawanan tu tapi cukup aa untuk kepuasan tuntutan nafsu bola yang tak terbendung.

Seperti yang ku telah katakan pada post yang terdahulu, Spain telah terlalu overated dan ini terbukti bila mana mereka tewas mengejut ditangan Switzerland satu gol tanpa balas. Ia pasti mengecewakan ramai peminat yang memilih mereka sebagai pasukan bakal juara. Jika anda lihat berita [sukan] atau slot tv yang ada hubung kait dengan SA2010, kebanyakan orang awam atau orang orang yang ditemuramah akan menyatakan, Spain akan menjadi juara. Ku masih tidak merasakan begitu...!!



Wakil dari Asia sangat membanggakan. Kita punya 3 wakil pure Asia dan 1 wakil yang bukan Asia tetapi sibuk nak pergi piala dunia. Korea Selatan dan Japan membuktikan pasukan dari Asia tidaklah terlalu teruk prestasi jika dibandingkan dengan pasukan dari Benua Oceania, Australia. Kekalahan besar dan kad merah hanya membuatkan nama Asia terjejas. Mungkin akan ada yang kata, "baru first game, lawan team kuat pula tu...", tapi perlawanan pertamalah yang akan menentukan samada mampu mara ke pusingan kedua atau tidak.

Mereka masuk bertanding dalam Asia kerana mereka complain yang mereka sepatutnya layak secara automatic selepas menjuarai kelayakan Oceania berbanding terpaksa melalui perlawanan playoff sebelum layak ke pusingan akhir piala dunia. Sepanjang playoff, mereka tidak pernah menang walau sekali pun. Tetapi ku hairan bila mana New Zealand yang pertama kali menjuarai Zon Oceania selepas Australia bertanding peringkat Asia mampu mara dan menang playoff menentang Bahrain. Dan mereka berjaya mencuri 1 mata dalam perlawanan pertama dengan Slovakia. Ia sesuatu yang baik.

Satu lagi wakil Asia, Korea Utara. Wow...!! walaupun kalah pada perlawanan menetang Brazil, mereka masih mampu mencipta jaringan. Jaringan itu sudah cukup memadamkan segala tulisan atau kata kata pundits yang telah ku baca sebelum ini. Antaranya yang mereka sebut [maaf, ku lupa magazine mana yang ku baca... tapi ia adalah antara salah satu dari banyak banyak magazine dalam www.zinio.com]: "Korea utara akan menjadi pasukan yang tidak akan menjaringkan gol", "Korea Utara akan menjadi pasukan yang paling banyak melepaskan gol" dan "mereka akan menjadi pasukan paling lemah dalam edisi SA2010". Tapi mereka membuktikan, ranking dan reputasi tidak bermakna mereka tidak mampu...!!

Ayuh Malaysia, kita maju...!!

Ok!! nanti rajin ku post lagi... Matchday 2 mungkin...!! Bergantung pada kelapangan masa dan idea...!!

Terima kasih kerana membaca...!!

Ayuh Malaysia, kita maju...!!

No comments:

Post a Comment

You may leave your wise comments here... Thanks