Pages

Sunday, June 23

Azroy The Dashingmen Luas Pengaruh [Versi Online]




Biarpun meminati genre yang berlainan, kerjasama antara Roy (kiri), Aan dan rakan lain dalam memperjuangkan industri muzik tempatan tidak seharusnya diperkecilkan kerana mereka nyata berbakat.


SETELAH kumpulan The Rocketts dibubarkan akhir tahun 2010, Mohd. Royzilee Mustaffa atau lebih dikenali sebagai Roy memutuskan untuk menerokai laluan baharu muzik Rock dan Roll.
Dengan tertubuhnya Azroy The Dashing Men (ATDM), dia bersama beberapa pemuzik lain mula mengumpul pengalaman sedia ada untuk dipertaruhkan dalam kumpulan baru itu.

Roy memasukkan kesemua pengetahuan dan kebolehan beliau untuk memaksimumkan genre muzik alternatif yang dibawanya sebelum ini ke peringkat yang lebih jauh.
Ketika dia menganggotai The Rocketts, kumpulan tersebut berjaya menembusi pasaran bawah tanah di Britain, Indonesia dan Malaysia.

Memandangkan kumpulan ini masih baharu, maka dia tidak kisah jika bermula dari bawah semula tetapi memandangkan dia sudah mempunyai pengaruh dan peminat tersendiri, maka proses perjalanan kumpulan itu lebih mudah jika dibandingkan dengan kumpulan lain.

Bagi yang masih tidak mengenali kumpulan ini, Azroy The Dashing Men sebenarnya ditubuhkan pada pertengahan 2012 dengan mendapat sentuhan daripada bekas anggota gabungan dari The Rocketts, Dazeychains dan The Goggle.

Keputusan untuk bersama itu dilihat peminat sebagai sebuah projek yang berjaya malah setiap karya lagu mereka lebih berbisa dan mendapat sambutan yang amat menggalakkan.
Pada mulanya, setiap kali mereka berkumpul, idea mereka agak tersekat memandangkan pengaruh genre dan gaya muzik kumpulan lama masih menghantui mereka.

Bagaimanapun, setelah beberapa bulan bersama, barulah mereka serasi dan penjelmaan tersebut bagaikan kelahiran semula, lebih-lebih lagi selepas mendapat sentuhan muzik yang dicari mereka untuk dinyanyikan dalam bahasa ibunda dan bahasa Inggeris.

Melihatkan himpunan lagu mereka semakin meningkat, experimentasi mereka akhirnya berhasil dengan melodi tersendiri yang memiliki campuran unsur alternatif serta punk dan rock and roll yang mudah disesuaikan dengan halwa telinga pendengar tempatan.

Campuran kebolehan unik daripada individu berbakat iaitu Aan, Roy, Rizal dan Zakri berjaya menghasilkan sebuah cita rasa muzik berdasarkan pengaruh The Beatles, The Boys Beach, KISS, Led Zeppelin, The Ramones, Polis, Guns & Roses, Metallica, Foo Fighters, Weezer, Green Day, MUSE, Radiohead, Sound Garden dan beberapa kumpulan J-Rock.

Buat peminat indie, dengar sendiri lagu mereka di laman web www.facebook.com/ pages/Azroy-The-DashingMen-Band, www. twitter.com/ATD_band, www.reverbnation. com/azroythedashingmen, www.facebook. com/pages/azroythedashingmen dan www. myspace.com/595584501. - SYAHRIL


SOS: ATD Luas Pengaruh