Pages

Wednesday, December 19

Simpan: Versi Kedah


Ketika berada dikampung atas urusan pengkebumian atas kematian ayah mentua saya, saya telah dapat belajar satu lagi perkataan biasa yang digunakan orang utara tetapi agak pelik jika digunakan oleh orang di bandar Kuala Lumpur seperti saya.

Ceritanya begini.

Saya sedang duduk di bahagian hadapan rumah. Seorang pakcik yang saya tidak kenal talu menegur saya dalam dialek utara yang pekat.

Pakcik: Meninggal dimana? hospital ke?
Saya: Ya. petang semalam.
Pakcik: SIMPAN pukul berapa?

Saya terkedu. Masih mengawal ayu.

"Simpan?", tertanya saya dalam hati. Dalam fikiran saya hanya berlegar pada satu, apa maksud pakcik itu bertanyakan soalan sebegitu.

"Apa yang saya atau keluarga saya nak simpan?", persoalan saya semakin panjang.

Melihatkan saya sedikit dungu dan sedikit agak keliru, pakcik tadi seraya berkata.

"Pakcik masuk dululah yea", dengan dialek utara yang pekat sambil menunjuk-nunjukkan tangannya ke arah dalam rumah meninggalkan saya yang masih terpinga-pinga.

Saya yang dari tadi tidak puas hati, terus mendapatkan isteri.

"Tadi ada seorang pakcik tanya, simpan pukul berapa..!!??", bisik saya pada isteri. Saya berbisik perlahan bukan kerana malu untuk persoalan saya didengari orang berdekatan tetapi saya berbisik kerana saya menghormati mereka.

"Apa dia!?", tanya isteri saya dengan nada yang agak kuat demi untuk kepastian.

"Simpan pukul berapa.. Simpan tu apa maksudnya??", ujar saya lagi secara berbisik.

"Simpan pukul berapa tu maksudnya tanam pukul berapa", terang isteri saya sambil menambah,

"Tanam.. tanam", dengan aksi cakaran kedua tangan kebawah dihayun tunjuk kebawah.

"Oooo.. tanam", saya mula merasa lega..