Pages

Thursday, October 13

Big Bad Wolf Books di MAEPS


October 08, 2011, sabtu lepas, kami pergi membuang masa berjalan-jalan dengan tujuan menghabiskan masa petang sabtu yang ada kelapangan. Pada belah pagi, kami telah habiskan masa di TGV The Mines menonton tayangan "Johnny English - Reborn" yang memang kelakar tahap dewasa. Ini nanti ku akan tuliskan jika berkesempatan.

Jadi, pada sebelah petangnya, kami menuju ke Maeps, sempena pameran buku bawah nama Big Bad Wolf Books. Sebenarnya, ku pun tidak berapa alert tentang pameran ni, ikut wife je. Dia ajak, ku pergi. Pameran ini berlangsung dari 7-16 Oktober 2011.

Pameran ini seperti kurang promosi mungkin kerana tiada penyertaan penerbit tempatan. Juga rasanya tiada sponsor besar dari syarikat tempatan kecuali dari OCBC Bank. Itu pun sebab poster OCBC merata dalam pamplet mahupun bunting.

Letak kereta, naik bas [charted bus] itu standard kalau pergi pameran di MAEPS Serdang. Tiada orang rasanya yang sanggup nak parking dan jalan jauh untuk ke dewan pameran kecuali kalau mereka pergi ke Stadium untuk tengok Konsert Jom Heboh.

Dari luar dewan A, macam sunyi je masa kami turun dari bas berhadapan pintu masuk Dewan A MAEPS. Tidak seramai umat manusia takkala ku menghadiri sesi peperiksaan SPA beberapa tahun lepas ditempat yang sama dimana bukan sahaja keadaan yang terlalu sesak didalam dewan, malah berkalu kesesakan dilebuh raya sepanjang 5km.. Itu cerita lama, SPA dah ambil pengajaran rasanya.

Masuk je kedalam dewan.. WTF!! [dalam hari], banyak gila buku. Buku yang dipamer untuk dibeli pun. Seperti juga yang di beritahu dalam website mereka, ada hampir 1.5 juta naskah buku dipamer dan menunggu untuk dibeli pembaca. Memang gila banyak. TeFak!! [dalam hati], murah gila. Harga juga benar benar runtuh. Buku yang kita biasa peroleh dalam pasaran berharga beratus-ratus ringgit dijual hanya berbelas-belas ringgit sahaja. Itu belum yang berharga lima ringgit, lapan ringgit.. rambang mata.



Sempat kami sambar 2 beg plastik buku dari sana yang diantaranya:
- Tuesday With Morrie - For One More Day
- This I Believe
- Think Like Champion
- The Sages
- 10,001 Time Saving Ideas
dan banyak lagi title yang kami dapat angkut pada hari itu.

Pergilah jika sempat cuma yang tak menariknya nanti OCBC Credit Card Sales Person sedikit mengganggu. Hampir setiap lorong ruang laluan pameran akan ada orang yang menegur. Ku tahu, itu kerja mereka, dan ku juga menolak tawaran kad platinum yang mereka cuba tawarkan berserta kupon RM10 tiga keping berbelanja di... mmm..!! mungkin MPH. Maaf, ku tidak mengambil perhatian bila mana mereka sibuk berkata, "Abang, mari apply credit card, kami akan beri kupon percuma". [ayat mereka lain sikit dari ini.]