Pages

Wednesday, December 22

Setahun Sekali Vs. Empat Belas tahun Sekali

Melihat pada tajuk pun sudah buat orang lain keliru, setahun sekali versus Empat belas tahun sekali. Jika di fikir fikirkan ada banyak perkara berlaku jika dipadankan untuk perkara setahun sekali. Hari lahir adalah contoh terdekat yang ku boleh bagi.

Tetapi ini bukan cerita tentang hari lahir, tapi ini lain. Musim tahun lompat pun terjadi 4 tahun sekali bila mana 1 hari ditambah pada bulan February yang menjadikan bulan February mempunyai 29 hari dan setahun 366 hari. Malanglah pada mereka yang lari pada hari tahun lompat kerana tidak dapat meraikan sambutan hari lahir setahun sekali...!!



December 26, 2010 akan datang akan berlangsung 2 acara penting di Bukit Jalil. Acara pertamanya adalah concert Rock The World yang berlangsung setahun sekali yang bakal berlangsung dari belah siang hingga ke malam hari. Acara kedua pula adalah perlawanan pertembungan akhir antara pasukan bola sepak Malaysia melawan Indonesia. Acara ini adalah ku yakini tidak ada langsung dalam calendar acara di Bukit Jalil malah pasukan Malaysia juga langsung tidak dijangka akan ke final selepas kalah besar pada perlawanan pertama di Indonesia.

Dengan 2 acara berlangsung, pasti keadaan disana akan berlaku kesesakan maha dahsyat. Siangnya mungkin tidak terasa tetapi bila menjelang petang, keadaan trafic dan orang ramai pasti akan membuatkan keadaan panas.

Harapannya, tidak berlaku perkara yang tidak diingini. Sudah menjadi tradisi, tidak kira permainan apa pun, bila Malaysia melawan Indonesia, pasti keadaaan kerusi penonton panas. Dan ini yang perlu kita kawal. Langkah FAM menghadkan penjualan tiket kepada penonton Indonesia adalah mungkin langkah awal demi mengawal keselamatan penonton. Lagipun, ku rasa cam tak adil gak kalau penonton Indonesia terlampau ramai sedangkan bila main kat Indonesia nanti, berapa kerat je penonton kita yang ada kat sana...

Kepada yang pergi, selamat berhibur [tengok bola juga adalah hiburan]... dan selamat berjaya kepada Pasukan Malaysia...

kepada penonton/penyokong, sila hafal lirik lagu dibawah ini...

---------------------------------

Tajuk: Perajurit Tanah Air

Inilah barisan kita
Yang ikhlas berjuang
Siap sedia berkorban
Untuk ibu pertiwi

Sebelum kita berjaya
Jangan harap kami pulang
Inilah sumpah pendekar kita
Menuju medan bakti

Andai kata kami gugur semua
Taburlah bunga di atas pusara
Kami mohon doa
Malaysia berjaya

Semboyan telah berbunyi
Menuju medan bakti

== Lagu ini bukan sekadar kita kenali sebagai lagu patriotik. Ku boleh kelaskan ia sebagai lagu anthem setiap kali ke stadium menyokong skuad bolasepak terutamanya Malaysia... Memang semangat gila aa bila satu stadium bergemuruh dengan nyanyian lagi ni sambil diikuti paluan gendang dan rebana... [rasa nak pergi pun ada gak nih...]

//Kat mana nak beli jersey pasukan Malaysia pada kadar yang murah ek??